SÅDAN KAN SVÆRE PERIODER GØRE DIG KLOGERE PÅ DIG SELV OG GIVE DIG FRIHED

Om modet til at vende dig mod det svære, styrken ved sårbarhed og lyset fra det sårede sted, med inspiration fra Saki Santorelli, Brené Brown og Rumi.

Oplever du tilbagevendende perioder med stress, depression eller smerter i dit liv og vil du gerne?

  • bryde vanemæssige reaktioner
  • relatere dig bedre til din livssituation
  • give dig selv lov til at mærke livet mere og opleve større frihed

Du har måske læst om mindfulness og hørt, at man arbejder med at være i det der er svært. Måske har du tænkt: ”Hvordan skulle det kunne hjælpe mig at blive i det, der er svært og smertefuldt? Lad mig komme væk i en fart….”

Det er en helt normal tanke og reaktion.

Men har du også opdaget, at det ikke går, at flygte væk fra smerten, angsten eller sorgen? På et eller andet tidspunkt bliver vi tvunget til at forholde os til den virkelighed vi sidder i.

Jeg spurgte professor i medicin og tidligere leder af Center for Mindfulness, UMASS, Saki Santorelli om følgende:

“Kan livssituationer som stress, smerte og sorg være genveje til at opdage noget nyt om os selv?”

Og her er Santorellis svar:

Absolut Ja! Det afhænger alt sammen af, hvordan vi relaterer os til det svære. Og hvad vi gennem vores liv har lært om, hvordan man relaterer sig til det. Og hvordan vi evner at være i en fortløbende relation og dialog med det svære. For sædvanligvis så forsvinder svære perioder ikke bare af sig selv. De har deres eget liv.”

“De svære perioder lærer os og tvinger os til også at leve i de tunge øjeblikke og arbejde os gennem det svære. Hvis vi vælger det. Og netop på den måde tilbyder de potentiel visdom om, hvordan vi kan blive mere fri og mere levende.”

“Men det har en pris. Alting har en pris. Og at vende sig væk koster efter min mening meget mere, end at vende sig hen imod det svære.”

Se Santorelli svare på spørgsmålet i denne video

Kan du nikke genkendende til at de svære perioder ikke bare forsvinder af sig selv?

Du har måske ikke helt forstået pointen med at blive i det ubehagelige. Men du har erkendt, at der ikke er nogen anden vej udenom end igennem.

Men hvordan går man så igennem det svære? Hvordan kommer vi hen til det sted, hvor vi ser os selv i et mere klart lys?

Styrken ved sårbarhed

Research professor Brené Brown, der gennem mange år har forsket i skam og sårbarhed er inde på noget af det samme som Santorelli. 

Det kræver mod at vende sig om og se det der er svært i øjnene.

Men det er essentielt, hvis vi vil leve et fuldt liv. Det har Brown erfaret gennem sin årelange forskning og store indsamling af og analyse af livshistorie-interviews.

Hvis vi lader angst, smerte, ubehag styre vores liv, kommer vi hele tiden til at bruge kræfter, energi og ressourcer på at aflede opmærksomheden, fra det der gør ondt.

Brené Brown kalder det at vi “numb vulnerability”. 

  • Vi dulmer ved at spise, drikke, ryge osv. 
  • Vi pudser på de ydrer rammer og viser et glansbillede udadtil. 
  • Vi flygter fra virkeligheden ved at drømme om et bedre sted. Hvis vi bare lige fik det og det. Hvis det og det skete.
  • Vi angriber til højre og venstre og skyder med skarpt, for at aflede et weak spot.  
  • Vi beskylder andre for at være årsag til situationen.  
  • Vi fokuserer på andres smerte end vores egen.

Der er mange forskellige måder at dulme. 

Men når vi dulmer, det der gør ondt, som vi ikke kan holde ud at være i, så dulmer vi også glæde, tilfredshed og taknemmelighed. Vi mærker, opdager eller sanser simpelten ikke at det også er sider af os. 

“The wound is the place where the Light enters you.”

Sådan skrev Rumi i en stofe fra 1200-tallet. Når vi dulmer sætter vi plaster på såret så lyset ikke kan komme ind.

Og hvis vi lukker af for lyset, er det svært at se noget som helst. Se mening og overskue det hele. Resultatet er at vi kan føle at vi farer vild i smerte og modløshed og det er mørkt.

Men hvad skal vi gøre? Skal vi bare rive plasteret af til det sårede sted?

Nej, det er godt at nærme sig stille og roligt – gradvist og trinvist.

Det du kan øve dig i igen og igen er at:

  • se og mærke hele dig selv
  • øve dig i glæde, tilfredshed og taknemmelighed
  • lade dig selv blive set og blive i det svære (med huller og det hele) og på den måde med venlighed og kærlighed, lukke lys ind gradvist fra det sårede sted
  • være i en fortløbende relation og dialog med dig selv og dine sårbare sider

Det kan godt være meget at sidde med selv….på en gang .. og abstrakt. 

Men hvordan gør du?

Du har måske prøvet at meditere og har downloadet en mindfulness APP med øvelser. Men det virker ikke. Det er svært at blive i det svære, være og overhovedet finde ud af, hvad det er du skal gøre. 

Og spørgsmål som ”gør jeg det rigtigt” melder sig.

I Mind Onlines MBSR-program bliver det konkret, da de virkningsfulde kvaliteter trænes direkte og du lærer:

  • at tage kontakt til hele dig – ved at træne kontakt med kroppen 
  • at se på hvad der sker i dit sind og hvad dine tanker nogle gange fortæller dig af usandheder 
  • at blive med fokus i et stykke tid på nuet, hvor glæde, tilfredshed og taknemmelighed kan komme på besøg
  •  at opbygge en mindfulness-praksis, der passer til dig og din hverdag

For at lære hvordan du at relatere dig til det svære, har du brug for støtte og en struktur, der er evidens for virker: Læs mere om forskningen bag MBSR her.

Du har brug for en grundig indføring i redskaberne, der forbedrer dit mentale helbred. Og du har brug for en ramme og et COMMITMENT fra dig selv. Du har brug for at lære redskaberne grundigt, være vedholdende og gøre det fortløbende i en periode på minimum 8 uger.

Og det er vigtigt at du lærer det af en erfaren og dygtig lærer.

Du kan her blive guidet af læge, forfatter og Danmarks førende mindfulnessforsker Lone Overby Fjorback, der underviser i online MBSR, i denne mindfulness meditation på 15 minutter. 

Så du kan komme i gang med at øve dig allerede i dag.

Online MBSR tilbyder al den viden, teori og praksis du har brug for at starte din træning i at vende dig mod … HELE dig… med venlighed og en accepterende opmærksomhedsindstilling.

Praksis er altafgørende og derfor skal du have et kort at ”gå efter”. Det er en træning, der skal erfares. Så du går turen med venlighed og accept og ikke bare kigger på stien på et kort.

Du skal tage lederskab for at gennemføre kurset, men jeg vil gerne hjælpe dig, og tilbyder derfor støtte under online MBSR-kursus, med GRATIS SESSIONSHJÆLPER, der består af motiverende og inspirerende emails og videoer, der øger din chance for gennemførelse.

I online MBSR følger du et hold, hvor du kan spejle dig i gruppens reaktioner og refleksioner og du kan tilpasse træningen fleksibelt. (Du kan læse denne artikel der uddyber dette) Og du kan læse mere om kurset her

Hvis du har brug for at vide mere om hvad mindfulness går ud på, kan du tilmelde dig vores GRATIS MINDFULNESS STARTER 5X5 over 5 dage med korte videoer og 5 øvelser på hver 5 minutter. 

Så hvad kan du forvente ved at tage online MBSR?

Du opnår kontakt, fokus og glæde. 

Det kan lyde liiidt fluffy, når det bare står for sig selv som effekten af et mindfulness kursus.

Men jeg håber at du synes denne forklaring med hjælp fra Santorelli, Brown og Rumi uddyber det lidt mere og gør det håndgribeligt. Så du får lyst til at tage hånd om din mentale sundhed og kvaliteten af dit liv.

Med accept og venlighed kan du begynde at gå i en retning, hvor du gradvist og nænsomt opbygger mod til at vende dig mod det svære. Ser det øjnene og begynde at mærke det vibrerende liv, der også er inde i dig. 

Og måske fra det sted give dig selv mere plads og frihed.

Her er 2 tidligere online MBSR kursisters oplevelse

“Et rigtig godt forløb, som absolut har levet helt op til mine forventninger. Lone en fantastisk motiverende og inspirerende underviser! Programmet er indbydende og overskueligt samt godt bygget op, ligesom jeg synes, det er et stort plus, at programmeter autentisk. Ikke noget “skuespil” eller opstillede optagelser – det er rart.”

“I denne uge er jeg halvvejs, session 5, og jeg er meget glad for forløbet, Mind Online og i der hele taget Mindfulness. Det fylder positivt i mit liv, og jeg har ingen problemer med at få gjort tingene, selvom jeg bliver udfordret undervejs.”

Har du brug for flere argumenter er her 3 korte klip om, hvordan du kan ændre din krop, dit sind og dit liv med mindfulness. 

Lone Fjorback gentager igen og igen i online MBSR at det vi “bare” skal opdage er at vi allerede er præcis som vi skal være… 

Det er der ikke mange af os der tror på og det er også svært at tro på. Så derfor skal det gentages mange gange og vi må øve os igen og igen. 

Og så er det jo dejligt at vi i det mindste kan gøre det sammen både online og offline.

De bedste hilsner

Mette, Mind Online