HVAD ER MINDFULNESS?


Hvad er mindfulness og hvad er MBSR?

Retningslinjer MBSR


Jon Kabat-Zinn om doing-mode

Hjerneforsker Richard Davidson om at praktisere mindfulness

NB læs først nedenstående efter 1. session 🙂

POINTER FRA 1. SESSION 

  • Du er præcis som du skal være – det er svært at tro – så derfor skal vi træne opmærksomheden.
  • Så længe du trækker vejret er der mere rigtigt end forkert.
  • Alle kan meditere. Det er at opdage hvor du er lige nu.
  • Sund skepsis er fin. Gå til praksis som en nysgerrig videnskabsmand der undersøger.
  • Du skal træne i noget tid, for at vurderer om det er noget for dig.

 UGENS TRÆNING MELLEM 1. SESSION & 2. SESSION

  • Kropsskanning 45 min hver dag (evt. start med et par stående yogastræk før du lægger dig ned)
  • Spis et måltid med fuld opmærksomhed (eller et par bidder)
  • Uformel praksis: tjek ind på kroppen og åndedrættet i løbet af dagen
  • De 9 prikker (se her under)

De 9 prikker (opgave til 2. session)

Tegn 9 prikker som ovenstående på et stykke papir. Tag nu en blyant eller en kuglepen og forbind prikkerne med hinanden, men med nogle få regler:

1. Du må ikke løfte kuglepennen, imens du tegner stregerne, der skal forbinde alle prikker med hinanden.

2. Du må maksimalt bruge 4 streger til at forbinde alle prikker.

3. De streger, du tegner, skal være lige. Med disse tre simple regler er din opgave altså at forbinde prikkerne med hinanden 🙂 

(Det er nemt at google sig til løsningen – men prøv at lade være. Det er mere processen omkring at løse opgaven, der er interessant her)